určitý návod co si vzít a nezapomenout
Činnosti před cestou
- kontrola platnosti pasu
- uzavřít zdravotní připojištění (pátek až sobota, tj. 8 dní) - rekreační jachting není nebezpečný sport, tzn. není příplatkové pojištění
- vzít si s sebou pasové fotografie (pro případ ztráty dokladů) - nejlépe 3 ks
- udělat si fotokopie pasu a občanky, u řidičů i dalších dokladů (pro případ ztráty, krádeže)
- vyměnit si peníze - Kuny měli ve Spořitelně
- nechat si nastavit roaming, resp. naučit se zablokovat volání z ciziny, příp. upravit si hlášku ve schránce (šetření kreditu) - zjistit nejlevnějšího poskytovatele v Chorvatsku i cestou
- vhodná návštěva zubaře (na lodi není ani ruční vrtačka, jen kladivo, a doktor není vždy na blízku)
- předem vyplnit pro kapitána crewlist (zároveň podklad pro vyplnění přihlašovacího lístku lázeňského poplatku)
- pro případ nouze si vypsat telef. čísla (velvyslanectví, doktor, ….. + posádka)
Věci na cestu
- pas (platný a vlastní)
- techničák na auto
- řidičák
- zelená karta
- kartička ABA
- platební mezinárod. karta
- kartička připojištění + návod (tel. čísla)
- dálniční známka
- mapy cesty
- itinerář
- výdajový deník
- základní nářadí
- pití na cestu tam a zpět
- různé peněženky
- brašnička na dokumenty
- rozpustná káva na cestu
Papíry k lodi
- řidičák na loď
- průkaz radiotelegrafisty
- smlouva o pronájmu
- faktura s potvrzením
- pojištění kauce
- kopie www stránek
- jachtařská knížka
- sliby charterovky (e-mail)
- lodní deník - originál
- lodní deník - konceptní
- desky na papíry
- kauce (peníze)
Pomůcky kapitána
- námořní mapy
- azimutové mapy
- generální mapy
- 777 přístavů a zátok
- lodní literatura
- slovník jachtař. volání
- chorvatský slovník
- slovníček pro předávání
- průvodce Chorvatskem
- SOS výpisky
- COLREG
- kapesní nůž
- rozdvojka 220 V
- prodlužovačka 220 V
- kalkulačka
- lana a lanka
- šekly + karabiny
- vlajkové lanko
- koupací lano + držadla
- státní vlajka
- klubová vlajka
- osobní vlajka
- vlajková abeceda
- bójky na kotvu + lanka
- hloubkoměr s lankem
- házecí závaží
- potápěcí kotvička 2 kg
- pytel pro zátěž - potápění
- 2x poštovní razítko
- společné léky (sepsat)
Věci do kuchyně
- pařáček na knedlíky
- el. autolednice
- prodlužka 12 V
- termohrníček
- termoska
- sirky
- svíčky
- utěrky
- koření
- sůl
- jar
- autosvítilna
- houbička na nádobí
- otvírák na konzervy
- toaeťák (jemný)
Osobní věci - oblečení
- tričko do města
- 2 trička na loď
- tričko akce
- šortky - pracovní
- šortky - do města
- dlouhé kalhoty (rifle)
- čepice - pracovní
- čepice - slušná
- plavky
- oblečení na spaní
- teplé kalhoty (tepláky ??)
- šusťáková souprava
- bunda proti dešti
- svetr (mikina)
- teplá košile s dl. rukávem
- cyklistická pláštěnka
- slipy
- kapesníky
- ponožky
- ručník
Osobní věci - ostatní
- potápěčské brýle
- šnorchl
- ploutve
- sluneční brýle - nejlépe 2x
- boty uzavřené (botasky ?)
- boty páskové
- boty na loď (nemazající)
- boty do vody (číňanky)
- CD/audiokazety
- foťák +filmy+náhr. baterky
- kamera + kazety + nabíječ.
- mobil + nabíječka
- zápisníček
- psací potřeby
- kapesní nůž
- hrací karty
- knížka
- hudební nástroj + zpěvník
- náprsní placatka s jachtou
- opalovací krém
- osobní léky
- něco proti komárům
- hygienické potřeby
- polštářek na spaní ??
- spacák ?? (jsou povléknuté deky)
- ledvinka
- peníze (dle potřeb)
- pivo (dle libosti)
- láhev alkoholu (vhodné)
- cigarety + zapalovač
- igelitku na špinavé prádlo
- pamlsky
- autonabíječka mobilu (vhodná i na loď)
-= Obecné poznámky =-
Chování na lodi
- odjezd v pátek odpoledne, převzetí lodě garantované nejpozději v 17,oo v sobotu (většinou ale již po obědě), předání lodě zpět sobota nejpozději do 9,oo (už loď prázdná), příjezd do Hradce v sobotu okolo půlnoci
- na lodi se chodí naboso (resp. v ponožkách), nebo v botách se světlou podrážkou (nedělá na laminátu šmouhy)
- věci si vzít do složitelné tašky (ne kufr, krosna, …)
- v přístavu (pokud se tam bude kotvit) je loď napojena na 220 V (možnost dobíjení mobilu), při kotvení na kotvě nebo bóji je k dispozici pouze 12 V (nutná autonabíječka s cigaretovou zástrčkou)
- je nutné chránit oči slunečními brýlemi (silné odlesky od hladiny) - hrozí zánět spojivek
- kormidlovat bude mít možnost každý (pokud bude zásadně nechtít), odplutí a připlutí do přístavu jako nejnebezpečnější operace je pouze na odpovědnosti kapitána, proto řídí loď osobně
- při zásadních povelech kapitána je nutno bez diskusí provést tuto činnost (bezpečnost plavby), v ostatních otázkách bude demokratická dohoda (trasa plavby, směrně místo kotvení, doba na pevnině, …)
- všichni se budou snažit respektovat názory ostatních (všichni včetně kapitána jsou na dovolené), kapitán však právně plně odpovídá za životy posádky, loď a materiál, proto má určitá privilegia
- do podpalubí se schází z kokpitu po příkrých žebříkových schůdcích (pozor na mokré podrážky !!) - ujedou „kopyta“ jako nic a hřbet počítá schody (zkušenost)
- loď lze zamknout (nedoporučuje se ale nechávat tam cenné věci) - nikdy se však ani z paluby nic neztratilo
- na lodi se v případě dohody posádky kouří pouze v kokpitu - v žádném případě v podpalubí (nejlepší popelník je plechovka od piva z části naplněná vodou) - „típání“ cigaret (i nechtěné) o palubu je na krásně bílém laminátu výrazně vidět
- loď i při malé rychlosti nikdo nedoplave, pozor i na proud u ostrovů při koupání
- pozor při koupání na vrtuli (při puštěném motoru)
Vybavení lodě
- na lodi jsou polštáře a deky (někdy i prošívané) včetně povlečení a prostěradla (spacák je dobrý pro spaní na palubě, což je fajn)
- na lodi je záchranný nafukovací člun, pyrotechnické prostředky pro upoutání pozornosti při problémech (světlice), záchranné nenafukovací vesty pro všechny členy posádky, VHF radio pro spojení s pobřežní hlídkou a záchranáři, GPS pro určení polohy
- díky balastu (olověného závaží na dně kýlu) se jachta vrátí zpět do původní polohy (největší vratná síla je při potopeném stěžni 15stupňů pod hladinou)
- pro vystoupení na pevninu slouží můstek (prkno šířky cca 25 cm a délce 2 m), od bóje nebo kotvy je nutno použít nafukovací člun (veslování na větší vzdálenosti příp. ve vlnách „nic moc“- možno si připlatit za přívěsný motor za cca 50 EURO)
- na lodi je hygienická buňka (koupelna), kde je splachovací záchod (splachuje se mořskou vodou - třeba se naučit používat) a umyvadlo kombinované většinou se sprchou (vyndávací baterie) - POZOR !!! sladké vody je v tanku omezené množství
- na zrcadle je venkovní sprcha - POZOR !!! sladké vody je v tanku omezené množství
- v případě, že nelze plout na plachty, je na lodi stabilní naftový motor se ktrým lze plout rychlostí cca 7 km/hod (dle lodě a motoru)
- plachty jsou značně drahé (gena cca 5.000 euro), proto je nutno se k nim tak chovat a „stáhnout je v tom okamžiku, kdy vás to poprvé napadne“ - obecně formulované doporučení
Zásoby, kuchyň
- na lodi se vaří společně
- většinou silnější snídaně, slabší oběd (při plachtění pouze např. jen polévka s chlebem), večeře normální - vše dle dohody celé posádky
- pití vody z nádrže na lodi je možné (bez problémů) - kapacita cca 150 litrů (nutno však šetřit) - tankování pouze v placených marínách
- přísady do vody pro přípravu nealkonápojů v režii plavby (společné)
- pivo každý sám (dle svých potřeb) - karton na chlapa je asi optimální (jde i o prostor)
- jídlo na cestu tam si bere každý sám (zpáteční cesta - dojídání zbytků)
- v kuchyni je dřez s tekoucí pitnou vodou z nádrže, případně též i mořská voda, pultová lednice (až mrazák), dvouplotýnkový vařič a trouba na propanbutan
- ve výbavě jsou hluboké i mělké talíře, hrníčky, příbory pro všechny členy posádky, dále hrnce a další kuchyňské náčiní (chybí pařáček na knedlíky)
- houskový knedlík se dá použít i za 3 dny
- chleba nejlépe zabalit do utěrky a tu vyměňovat a sušit (vydrží i celý týden)
- vařič má bezpečnostní klapku - nutno držet knoflík dokud se neohřeje pojistka (karma)
|